Thursday 24 November 2011

Jak usunąć katalog Windows.old

Po zainstalowaniu nowej wersji Windows, stare pliki zostają przeniesione do katalogu c:\windows.old. Wewnątrz lądują katalogi: Windows, Users i Program Files. Najczęściej można chcieć zachować sobie swoje pliki z Users, ale Windows do niczego nie jest potrzebny a zajmuje kilka(naście) gigabajtów.

Wchodzę do wspomnianego katalogu i chcę go usunąć. A tu niespodzianka - potrzebne są uprawnienia admina. Zgadzam się.
Moje konto co prawda jest adminem, ale w kolejnym oknie kolejna niespodzianka. 
Okazuje się, że potrzebuję uprawnień od samego siebie, żeby móc usunąć plik.
Najwyraźniej, użytkownikiem, który ma uprawnienia do zmiany pliku jest TrustedInstaller. Próbowałem różnych sposobów, aby uzyskać dostęp do katalogów i je usunąć. A okazuje się, że w Windows od dawna jest wbudowane odpowiednie narzędzie. 

Disk Cleanup, czyli narzędzie oczyszczania dysku uruchamia się we właściwościach dysku C:. Zaczyna się zliczanie. Na dole okna dialogowego mam przycisk "Clean up system files". Zliczanie jest kontynuowane.


Okazuje się, że mogę zaoszczędzić aż 16 GB miejsca, w tym ponad 14 dzięki usunięciu poprzednich instalacji Windows.

Cały katalog Windows.old (oraz Windows.001, itp., jeśli jest więcej niż jedna stara instalacja) zostanie skasowany. Uznałem, że stare dokumenty mogą mi się przydać, więc jeszcze przed naciśnięciem "OK" przenoszę Users w bezpieczne miejsce. Potem wystarczy zaznaczyć odpowiednie boxy i odzyskać miejsce. I to bez grzebania w uprawnieniach katalogów. 

No comments:

Post a Comment