Tuesday 6 December 2011

Sztuczki z adresami bloga

Ostatnio zarejestrowałem nowy adres dla bloga. Było za darmo, więc co mi tam. Nowy adres to www.goleszympansy.pl.
Jaki z tego wynika problem? Otóż chcę, by blog byl dostępny pod wszystkimi adresami - a przynajmniej żeby wszystkie przekierowywały w jedno miejsce.

Rozwiązanie znalazłem nie całkiem łatwo na forum i tym blogu oraz za pomocą kilku prób i błędów.

Na początek: jak Google (i Windows Live) obsługuje custom domains
W ustawieniach swojej domeny należy nadać rekord CNAME do ghs.google.com (a w przypadku firmy konkurencyjnej jest to go.domains.live.com). Serwer docelowy na podstawie nagłówka HOST z żądania HTTP  (czyli tego, co zostanie wpisane w przeglądarkę) "wie", co wyświetlić.

Problem główny:
W tej chwili podstawowym adresem jest i ma być www.goleszympansy.pl (tak, przeniosłem z .eu na .pl). Wpisanie goleszympansy.blogspot.com przenosi na powyższy i wyświetla blog. Na starym goleszympansy.eu ustawiłem przekierowanie na podkatalog. W efekcie wpisanie tego adresu lub kliknięcie na dowolny permalink poniżej tego adresu, który mógłby być zindeksowany przez wyszukiwarkę będzie wprawdzie wyświetlał właściwą podstronę, ale w ramce. Natomiast www.goleszympansy.eu, o dziwo, przenosi na stronę www.google.pl. Z kolei goleszympansy.pl (czyli bez www) pokazuje zaślepkę home.pl.

Rozwiązanie: problem najłatwiejszy, czyli zaślepka home rozwiązałem w banalny sposób - w przekierowaniu WWW trzeba było również wpisać ghs.google.com. A w ustawieniach Bloggera koniecznie zaznaczyć "Przekierowanie z domeny goleszympansy.pl do domeny www.goleszympansy.pl.". Również jeśli wchodząc na swój adres bez www zobaczysz popsutego robocika (błąd 404), musisz wykona powyższe kroki.

Problem z www.goleszympansy.eu rozwiązał się sam, jak tylko rozpropagowały się wpisy DNS. Wcześniej dla testów skierowałem rekord www na goleszympansy.blogspot.com. W rzeczywistości ten drugi adres też kieruje dalej, na blogspot.l.google.com. A ponieważ nigdzie nie poinformowałem, do czego mój host ma kierować, wyświetliła się strona google.com

Ostatni problem, czyli ramka dla adresu goleszympansy.eu, to niestety tylko obejście. Wprawdzie blog nadal jest dostępny, ale kliknięcie dowolnego linku wewnątrz nadal pozostawia w przeglądarce wcześniejszy adres. Może to wpłynąć niekorzystnie np. na indeksowanie w wyszukiwarkach oraz mylić użytkowników.

Dla pełnego rozwiązania potrzebowałem dostępu do własnego serwera. Korzystając z IIS7 dodałem nowy Web Site. Dodałem powiązania (Edit Bindings > Add) do goleszympansy.eu i www.goleszympansy.eu, dzięki czemu tylko żądania z tych adresów będą przekierowywane. Następnie w HTTP Redirect ustawiłem przekierowania do http://www.goleszympansy.pl, a typ przekierowania na 301 (permanent). Na końcu w Home ustawiłem jak docelowy adres IP mojego serwera, i gotowe. 

No comments:

Post a Comment