Monday, 7 November 2011

E-mail dla własnej domeny - Google Apps

Skoro już opisałem, gdzie można założyć sobie niedrogo lub całkiem za darmo własną domenę, opiszę teraz, jak najłatwiej można dla tej domeny założyć adres e-mail.
Dwie największe firmy, oferujące darmowe skrzynki mailowe, pozwalają też założyć konto za darmo na własnej domenie. Google oferuje pakiet Google Apps, w skład którego wchodzi poczta na GMail-u, a Microsoft pozwala na podłączenie swojej domeny windowslive i korzystanie z Hotmail-a.

Google Apps - występuje w kilku wersjach, w tym w bezpłatnej. Przy bezpłatnej można mieć do max 10 użytkowników. Instalację należy zacząć od adresu www.google.com/a/cpanel/domain/new. W pierwszym kroku należy podać adres swojej domeny, w kolejnym kroku podać swoje dane (będzie potrzebny istniejący już adres e-mail), a w ostatnim tworzy się konto administratora.

Weryfikacja domeny Google Apps w home.pl:
Najpierw muszę udowodnić, że domena jest moja. W moim przypadku metoda zalecana odpada, ponieważ nie utrzymuję hostingu. Wybieram opcję weryfikacji przez dodanie odpowiedniego wpisu. Ta metoda jest trochę zdradliwa dla home.
Loguję się do home.pl na starym panelu administracyjnym pod adresem home.pl/setup, klikam następnie Konto →  Konfiguracja domeny → Edycja wpisow → Dodaj rekord. Google podało kod w stylu
google-site-verification=cośtamcośtam
W polu Nazwa hosta podaję swoją domenę, czyli np. goleszympansy.eu, typ rekordu wybieram TXT a jako Główna nazwa rekordu - kod otrzymany od Google.
Zmiana rekordów przez home może długo potrwać, aż do 1 godziny, dlatego na początku może pojawiać się komunikat, że weryfikacja zakończyła się niepowodzeniem.

Na początku miałem spore trudności z weryfikacją. Serwer Google twierdził, że nie może odnaleźć takiego wpisu. Otóż miałem ustawione w panelu Home przekierowanie WWW. Dopiero kiedy przekierowanie na chwilę usunąłem i dodałem rekord TXT, udało się zweryfikować własność. Potem skasowałem wpis TXT (o dziwo przykrywał mi wpis A i przekierowywał na stronę główną Google).

Jeśli powyższa metoda się nie powiedzie, alternatywna metoda wymaga dodania tagu do strony głównej lub wysłania pliku. Jeśli nie ma wykupionego hostingu, to pozostaje wykorzystanie np. bloggera. Np. dla tego bloga należałoby otworzyć panel kontrolny, wybrać Szablon, kliknąć "Edytuj kod HTML" i wpisać podany przez Google tag.

Konfiguracja e-mail:
Gdy już witryna jest zweryfikowana, można skonfigurować e-mail. Należy wrócić do pulpitu nawigacyjnego (jeśli się zgubi, jest on zawsze pod adresem np. www.google.com/a/cpanel/goleszympansy.eu/). Tam należy kliknąć "Aktywuj e-mail" i postąpić zgodnie ze wskazówkami. Dla home, w Konfiguracji domeny w polu "Przekierowanie poczty" wpisać ASPMX.L.GOOGLE.COM (bez kropki na końcu). Na końcu potwierdzam ustawienia na stronie Google i czekam na aktualizację wpisów.

Warto ustawić sobie własny adres, pod którym użytkownicy będą się logować. W panelu klikam na E-mail a w następnym ekranie "Zmień adres URL". Podaję subdomenę, a w serwerze DNS (np. w moim home) podaję, żeby ta subdomena przekierowywała na ghs.google.com.
W tym momencie, każdy użytkownik, który wpisze adres tej subdomeny zostanie przeniesiony na stronę logowania do poczty. 

No comments:

Post a Comment